Rok na budowie we Wrześni

22 marca 2015

Dokładnie rok temu Volkswagen ogłosił decyzje o lokalizacji nowej fabryki w Białężycach k. Wrześni, w której od drugiej połowy 2016 roku produkowana będzie nowa generacja Volkswagena Craftera. Docelowy wolumen produkcji ma wynosić nawet 100 000 aut rocznie, a zatrudnienie znajdzie w niej nawet 3000 osób.

W Białężycach k. Wrześni trwa budowa nowej fabryki, w której od drugiej połowy 2016 roku produkowana będzie nowa generacja Volkswagena Craftera. Teren budowy obejmuje powierzchnie 220 hektarów, co odpowiada powierzchni mniej więcej 300 boisk piłkarskich. Volkswagen ogłosił decyzję o lokalizacji nowej fabryki dokładnie rok temu 18.03.2014 roku . Przez rok od momentu ogłoszenia decyzji o lokalizacji fabryki teren, na którym powstaje fabryka zmienił się nie do poznania. Prace budowlane rozpoczęły się w październiku 2014 roku od procesu wzmacnia przyszłych fundamentów, który polegał na montażu ponad 3000 betonowych pali wzmacniających. Każdego tygodnia na terenie budowy wykorzystuje się ok. 1000 ton stali. Na przełomie roku rozpoczęto stawianie szkieletów hal produkcyjnych, zaś obecnie, po zaledwie 150 dniach prac budowlanych „zamykane” są konstrukcje zewnętrzne poszczególnych budynków.

Prace budowlane przebiegają zgodnie z zaplanowanych harmonogramem. Cały zespół zaangażowany w budowę nowej fabryki wykonuje świetną pracę. Cieszę się, że w rok po ogłoszeniu decyzji o lokalizacji nowej fabryki widoczne są już wyraźne zarysy hal produkcyjnych.– mówi Jens Ocksen, Prezes Zarządu Volkswagen Poznań, Członek Kierownictwa Marki Volkswagen Samochody Użytkowe.

W pierwszej kolejności powstanie budynek centrali mediów (gotowy w maju 2015), w dalszej kolejności hala spawalni, montażu oraz lakiernia, która ma być gotowa do końca bieżącego roku.

„Obecnie, równolegle do procesu zamykania hal produkcyjnych rozpoczęliśmy montaż pierwszych linii technologicznych. Są to spore linie produkcyjne, przystosowane do produkcji pojazdów dochodzących rozmiarowo nawet do 7 m długości. Linie technologiczne samej hali lakierni są na tyle duże, że wstawiamy je jeszcze przed zamknięciem budynku ścianami. Dobrym przykładem jest tutaj też przyszła hala montażu. Same urządzenia do testowania  napędu w samochodzie można przyrównać wielkościowo do dwupokojowego mieszkania. Od połowy marca rozpoczęliśmy także przygotowanie dróg komunikacyjnych wewnątrz nowej fabryki. – powiedział Ralf Nitzschke,  Dyrektor Zakładu Crafter we Wrześni.

„Przy planowaniu tej inwestycji korzystaliśmy ze światowych doświadczeń koncernu Volkswagen. W nowej fabryce zastosujemy wiele wysoce prośrodowiskowych rozwiązań, w tym m.in. rekuperatory ciepła, dzięki którym uda się ponownie wykorzystać aż 75 % ciepła technologicznego. Natomiast w obszarze budowy karoserii zainstalowane zostaną najnowszej generacji roboty oraz technologie laserowe, które zużywają ponad 30% mniej energii niż standardowo stosowane” – dodaje Prezes VW Poznań Jens Ocksen. 

Przy budowie nowej fabryki obecnie pracuje około 800 pracowników z 65 firm. W okresie najintensywniejszych prac budowlanych zaplanowanych na okres wakacyjny tego roku liczba ta wzrośnie nawet do około 2000 osób.

W nowej fabryce Volkswagena zatrudnienie znajdzie 3000 osób, zaś roczny wolumen produkcyjny może wynosić nawet 100 000 nowych aut. Volkswagen Poznań prowadzi rekrutację do nowej fabryki. Spółka  zatrudniła już dotychczas ok. 300 osób - zwłaszcza inżynierów oraz specjalistów z takich branż jak logistyka, utrzymanie ruchu czy zapewnienie jakości.

Volkswagen Poznań to obecnie największy pracodawca w Wielkopolsce. Spółka posiada trzy zakłady produkcyjne. W Poznaniu – Antoninku mieści się Dział Produkcji Samochodów, w Swarzędzu Zakład Zabudów Specjalnych oraz Park Dostawców, zaś na Wildzie Odlewnia. Po uruchomieniu produkcji we Wrześni Volkswagen Poznań będzie zatrudniał łącznie ponad 10 000 osób.

Budowa nowej fabryki motoryzacyjnej to także szansa dla polskich dostawców. Przedstawiciele Volkswagena kładą bowiem duży nacisk na pozyskiwanie lokalnych, polskich dostawców. Już dziś ok. 40 % obrotu za części bezpośrednio produkcyjnych dostarczanych do poznańskiej fabryki Volkswagena pochodzi od polskich dostawców. Procentowy udział polskich przedsiębiorstw w wolumenie części pośrednio produkcyjnych jest jeszcze większy, bo wynosi aż 80%.